07 Ocak 2017

MİS ZAMBAK-LİLİUM CANDİDUM




En asil görünüşlü çiçeklerden mis zambak

  Çocukluğumdan aklımda kalan sadece iki zambak çeşidi var. Birisi kırmızı, diğeri de beyaz. Herkesin bahçesinde sadece bu iki çeşit bulunuyordu. Ancak bu güzel çiçeğin 110 çeşidi bulunuyor.  Kırmızı zambağın rengine ve bir saptan 5-10 çiçek açmasına bayılıyorum. Bir başka yazımda onu da anlatacağım. Ama şimdi misler gibi kokan beyaz zambaktan bahsetmek istiyorum. Nasıl güzel bir kokusu vardır. Kendisi ayrı kokusu ayrı güzel zambak. 

   Anavatanı Anadolu ve Balkanlar. Özellikle batıda doğal olarak yetişiyor. İstanbul'da biraz zor oluyor yetiştirmek ama ben inat ve sabırla başarıyorum :) Çünkü en sevdiğim çiçeklerden biri.
Mis zambak uzadığı için destek gerekiyor




     





   Zambakgiller( Liliaceae) familyasından olan mis zambağa ak zambak, beyaz zambak da deniyor. Çok güzel kokmasından dolayı halk arasında mis zambak denmiş. Çok yıllık bir soğanlı bitki.  Ağustos sonu, eylül başı gibi dikildiğinde mayıs haziran  aylarında güzel çiçeklerini sergileyecektir. Kesme çiçek olarak da değerlendiriliyor.  Mis zambağın çiçeği zeytinyağda bekletildiğinde çok güzel kokan bir yağ elde edilir.    

   Gelelim mis zambağın çoğaltılmasına. Tohum, yavru ve diş ayırma yöntemleriyle çoğaltılır.  Soğanları çiçeklenme bittikten sonra topraktan çıkarılır.  Saplar hafifçe büküldüğünde saplar koparak çıkar. Bir kaç yerde saplarının gazeteye sarılıp serin ve karanlık bir yerde bekletildiğinde bir iki ay içinde yavru soğanlar verdiğini okudum.Bu arada spreyle sulayarak nemli tutulması gerekiyor.  Gelecek yaz denemeyi düşünüyorum. Çoğaltılması düşünülen soğanlar en az üç yıllık gelişimini tamamlamış olmalı. Yavrular 3-4 yılda bir ayrılmalı. 
Mis zambak yağmur altında bir başka güzel görünüyor


       Dış dişler dip bağlantılarıyla birlikte ayrılır. Bu işlem kararında yapılmalı. Çok fazla diş alınması yumruyu zayıflatır. Ayrılan dişler perlit torf karışımına uçları dışarıda kalacak şekilde dikilir. Üzeri şeffaf bir streç filmle kapatılarak çok sıcak olmayan aydınlık bir yere alınır. Dişler nohut büyüklüğünde   yumrucuklar oluşturup kök verdiğinde alınıp saksılara dikilir. 

Hiç yorum yok: