20 Şubat 2017

KINA ÇİÇEĞİ-İMPATİENS BALSAMİNA

   

   Kına çiçeği eski bahçe çiçeklerinden, hem de en güzellerinden biri. Çocukluğumdan aklımda kalan çok sevdiğim çiçeklerden. Yaz mevsiminde bahçemizden hiç eksik olmazdı Hatırladığım en güzel rengi de pembe beyaz ebruli rengiydi.  Nedense artık bahçelerde balkonlarda pek fazla göremiyorum. Genelde çiçek sitelerinde tohum satışı var ama onlar da bodur oluyor maalesef.  Ben bir kaç senedir farklı renklerini yetiştirmeye çalışıyorum. En son kırmızı katmerli yetiştirdim geçen yaz. Bu yaz için de pembe beyaz ebruli renginin tohumlarını buldum bir bahçeseverden. 

 
























   Biz bu çiçeğe kınalı diyoruz. Seyrine doyum olmuyor ama tohum almak bir hayli zor. Tohum kesesi olgunlaştığında dokunduğun an patlıyor ve tohumlar etrafa saçılıyor. İngilizler bundan dolayı çiçeğe touch me not ( bana dokunma) diyorlar. Kınalı üst tarafa doğru açtığı için tohumlar alt kısımda kalıyor. Tohum keseleri irileşmeye başladığında ben bu kısıma tülbent sarıyorum. Hava ve güneşi rahatça alabildiği için olgunlaşmalarında problem yaşanmıyor. Tohumları da etrafa saçılmadan alabiliyorum. 

      Balsaminaceae familyasından olan kına çiçeği tek yıllık bir yaz çiçeği. Güneşi çok sever. Suyu da çok sever hatta susuzluğa hiç dayanamaz hemen boynunu büker. Sulanır sulanmaz da  güzelliğine yeniden kavuşuverir. Fazla killi olmadığı sürece her türlü bahçe toprağında yetişir. Üretimi tohumla oluyor. Tohumlar bir kapta çimlendirilip şaşırtma yapıldığında daha güzel gelişiyor.  


Hiç yorum yok: