16 Mart 2017

PİPO -PELİKAN SARMAŞIĞI (ARİSTOLOCHİA ELEGANS)

    




Pipo sarmaşığı büyük çiçeklere sahip
     Kocaman çiçekleri, kalp şeklindeki yapraklarıyla hemen dikkati çeken çok gösterişli bir bitki pipo sarmaşığı. Anavatanı Brezilya. 8 metreye kadar boylanabiliyor. Çok yıllık olan pelikan sarmaşığının kökleri -5 ile -10 derece soğuklara dayanıyor. Ben ne olur ne olmaz diye çiçeği saksıda tuttum ve kışın içeri aldım bahar başında da dışarı çıkardım. Şimdilik durumu iyi, yeni sürgünler vermeye başladı. Doğrudan güneş ışığı almaktan hoşlanmıyor. Hava akımı olan yarı gölge yerleri seviyor. Ağaç altları onun için en elverişli yerler. 
   

   Ben bu güzel çiçeği fide olarak satın aldım. Öğlen sonrası güneş alan bir ağaç altına koydum. Çok ilgimi çekmişti, dolayısıyla büyük bir merak ve sabırla büyümesini ve açmasını bekledim. Büyümesinde bir problem yaşamadım. Çok güzel gelişim gösterdi ama tomurcuklanması sorunlu oldu. İlk üç-dört tomurcuğunu tam gelişim göstermeden düşürdü. Ümidimi kesmeye başladığımda beni şaşırttı.  Bordo renk üzerine krem çizgili büyük ve muhteşem çiçekler açtı.
Pipo sarmaşığının tomurcuklar oval ve kapalı
    Çiçekleri insanda kadife desenli kumaş hissi yaratıyor. Tomurcukları oval, kapalı bir halde büyüyor. Sonra açılıyor ve dev bir çiçek ortaya çıkıveriyor. Benim bitkimin çiçekleri tohum vermedi. Belki ikinci yılında tohuma döner. Bilgilere göre çiçekleri üzerine konan böceği kısa süreliğine hapsediyor ve böylece polenlerinin etrafa yayılmasını sağlıyor. Meyveleri önce yeşilken daha sonra kahverengi oluyor, bir süre sonra tohumlar olgunlaşarak toprağa düşüyor

 












  
  Ülkemizde de endemik olarak yetişen bitkiler arasında pipo sarmaşığı. Onu değişik yörelerde Kabakulak otu, karaasama, loğusaotu ve develi otu olarak rastlıyoruz. Çelikle çoğaltılması zor, tohumla kolay üretiliyor. 

  

Hiç yorum yok: