20 Haziran 2017

AYI PENÇESİ-ACANTHUS MOLLİS

   

Kocaman yapraklara, uzun saplı çiçeklere sahip bir bitki.  Çok yıllık ve yaz kış yemyeşil kalıyor. Kar yağdığında bile bir iki gün yaprakları pörsüyor ardından eski canlılığına kavuşuyor. Sürekli yeni yapraklar çıkarıyor. Haziran başında açmaya başlıyor. Çiçeklerinin görüntüsü gerçekten çok hoş. 

   Ayıpençesigillerden  ve otuz kadar türü var. Halk arasında bu bitkilere öküzosurtan, balık otu, ayı kulağı, kara tiken de deniyor. Dikenli ve parçalı yaprakları kengere benzediği için bitkiye yalancı kenger de denir. Eski çağlarda ayı pençesinin dikenlerinin kötülüklerden koruduğuna inanıldığı için evlerin etrafına dikilirmiş.  

  Ben yıllardır süs bitkisi olarak yetiştiriyorum ancak aynı zamanda çok da şifalı bir bitki. Eski tarihlerden beri halk arasında yaygın şekilde kullanılıyormuş.  Faydaları da şöyle sıralanıyor:
-Bademcik iltihaplarını gideriyor
-Üst solunum yolu enfeksiyonlarında kullanılıyor
-Ciltteki döküntüler ve sedef için fayda sağlıyor.
-İştah açıyor
-Karaciğer hastalıklarının tedavisinde kullanılıyor
-Hazım bozukluklarını gideriyor
-Ağrıları dindiriyor
   Kullanımı hakkında detaylı bilgi bulamadım ancak genel olarak söylenen yaprak ve çiçeklerinin kaynatılıp içileceği şeklinde.

  

   Akdeniz'de doğal olarak yetişiyor. Organik maddece zengin, derin toprakları, güneşi ve havadar ortamı seviyor. Gölge ortamlarda da yetişebiliyor. Benim bitkim duvar dibinde ve çok güneş almıyor ama gelişimi çok sağlıklı.  Çiçeklerinin güzelliğinden dolayı peyzaj bitkisi ve yer örtücü olarak da kullanılıyor. Yapraklarını salyangozlar çok seviyor. Çiçekleri açmaya başladıktan sonra ben yapraklarını mümkün olduğunca azaltıyorum. Zaten kendi haline bırakılsa kısa sürede bulunduğu bölgeyi işgal eder.

  Tohumla ve kökten ayırma yöntemleriyle ürüyor. 
  

Hiç yorum yok: